Opis zajęć
PROGRAM ZAJĘĆ DOKUMENTALNYCH PRAKTYCZNYCH (ZADANIA):
Zasadą prowadzonych zajęć będzie ich warsztatowy charakter. Słuchacze pod koniec każdych zajęć będą mieli zadawane ćwiczenia do wykonania samodzielnie kamerami w telefonach komórkowych lub przy użyciu swoich kamer, a efekty będą analizowane na następnych zajęciach. Prowadzący będą konfrontować zadania z podobnymi zabiegami w profesjonalnych filmach, aby stopniowo wprowadzać studentki/studentów w realizację ich własnego projektu.
Człowiek za kamerą, człowiek przed kamerą
Na zajęciach jedna kamera na statywie jest podłączona do ekranu plazmy, projektora. Możliwość zapisu i późniejszego przeglądu materiału z kamery na ekranie. Analiza sytuacji człowieka siedzącego przed kamerą, różne możliwości filmowania człowieka. Plany filmowe, ustawienia kamery, ruchy kamery, kontakt z filmowanym człowiekiem. Współpraca z bohaterem, opis bohatera. Krótkie spontaniczne ćwiczenia uczestniczek/uczestników, którzy/które zamieniają się rolami: są za kamerą i przed kamerą. Analiza rezultatów.
Rozmowa z bohaterem: wywiad, zwierzenie, dialog
Analiza ćwiczenia – rozmowy z wybranym bohaterem/bohaterką – zrealizowanego przed zajęciami. Kursantki/kursanci przedstawiają siedem minut wybranych fragmentów rozmowy, którą przeprowadzili (cała grupa ogląda to na dużym ekranie) Tłumaczą, na czym polegał plan rozmowy, co sprawiało trudność, jak pracowali z kamerą i dźwiękiem, czym kierowali się, wybierając najciekawsze urywki.
Obserwacja dokumentalna bohatera
Analiza ćwiczeń zrealizowanych telefonami komórkowymi przed zajęciami. Zadaniem kursantki/kursanta jest obserwacja bohatera w różnych sytuacjach życiowych bez użycia wywiadu, a także skupienie się na jego relacji z innymi ludźmi i rzeczywistością.
Bohater nieobecny – poszukiwania filmem
Poszukiwanie i konstruowanie bohatera/bohaterki na podstawie wypowiedzi innych ludzi, listów, fotografii, dzienników. Słuchacze/słuchaczki przynoszą materiały dotyczące bohaterów, których chcą znaleźć za pomocą filmu. Prezentują w formie audiowizualnej zdjęcia, materiały
archiwalne, wywiady, które zrealizowali. Zastanawiają się, z czego zbudują opowieść.
Bohater rekonstruowany – poszukiwanie za pomocą montażu, inscenizacji, kreacji
Słuchaczki/słuchacze przygotowują zapisy scenariuszowe przyszłych etiud filmowych o wybranych bohaterach z użyciem wszystkich tych elementów, które poznali na zajęciach. Przygotowują też sześciominutowe prezentacje filmowe, w których przedstawiają swoich bohaterów i pomysł na montaż przyszłego filmu.
INNE ZAGADNIENIA:
- film historyczny a film
- klasyka filmowa zagraniczna oraz polska
- filmy Macieja Drygasa – analiza sposobu pracy – zaproszenie reżysera
- filmy Sergieja Łoźnicy – analiza sposobu pracy – zaproszenie reżysera (online)
- filmy Magnusa Gerttena – analiza sposobu pracy – zaproszenie reżysera (online)
- co jest materiałem archiwalnym?
- różne sposoby i narzędzia wykorzystywane w pracy z archiwami (zdjęcia, gazety, animacje, zapętlenia)
- archiwa filmowe pozbawione dźwięków
- dźwięki pozbawione obrazka
- inscenizacja w filmach opartych na archiwach
- gdzie szukać materiałów archiwalnych? – oficjalne archiwa, prywatne, internet, inne źródła
- montaż – najważniejsza część pracy – różne techniki
ZAJĘCIA WARSZTATOWE:
Agnieszka Glińska – praca z aktorem, „praca nad rolą”; autorskie ćwiczenia o nazwie „Podpatrzone”.
Monika Nyckowska – scenografia; dokumentowanie przestrzeni(a)̨ , czyli opowiadanie i czytanie przestrzeni.
Paweł Bijak – grafika w filmie.