O studiach

Szkoła Historycznego Dokumentu Filmowego to studia podyplomowe organizowane jest przez Instytut Badań Literackich PAN, Centrum Kompetencji Cyfrowych UW. Partnerem projektu jest Dom Spotkań z Historią.

Celem studiów jest przygotowanie uczestniczek i uczestników do samodzielnej realizacji projektów filmowych i audiowizualnych w oparciu o różne materiały archiwalne. Studia mają za zadanie rozbudzić świadomość audiowizualną, poszerzyć kontakt z historią poprzez próby ożywienia jej z wykorzystaniem technik dokumentalnych, kreacyjnych, fotograficznych i innych.

W trakcie studiów słuchaczki i słuchacze nauczą się techniki realizacji zdjęć, obsługi kamery, ustawiania dźwięku, światła i montażu, produkcji, postprodukcji filmowej. Efektami pracy warsztatowej będą filmy dokumentalne bądź filmy dokumentalne z elementami inscenizacji fabularnej, prezentacje fotograficzno-dźwiękowe. Prace słuchaczy/słuchaczek będą promowane na festiwalach filmowych, prezentowane na wystawach, mogą też służyć jako pomoc edukacyjna w muzeach, szkołach i na uczelniach.

W studiach mogą wziąć udział zarówno ci, którzy na zaawansowanym poziomie poznali już technologie filmowe, jak i początkujący z różnych środowisk, zainteresowani nowoczesnym potraktowaniem filmu dokumentalnego i archiwów. Kierujemy naszą ofertę do wszystkich absolwentek/absolwentów wyższych uczelni bez względu na wykształcenie kierunkowe. Zapraszamy muzealników, animatorów kultury, pracowników kultury, dziennikarzy, filmowców amatorów, którzy pragną opowiedzieć jakąś historię i przedstawić ją jako obrazy. A wystarczy do tego tylko komórka i dobre lekcje mistrzowskie. Nasze studia pozwolą na zrobienie filmu od samego początku – od nieokreślonej idei do szczegółowego zwizualizowanego pomysłu aż po „napisy końcowe”.

Odbiorcami projektów realizowanych na zajęciach będą zarówno widzowie filmowi, telewizyjni, widzowie wystaw tematycznych, festiwali tematycznych, czytelnicy archiwów, uczniowie w szkołach itp.

Pierwszym etapem studiów jest wdrożenie słuchaczek i słuchaczy pod kierunkiem specjalistek/specjalistów z Archiwum Kobiet IBL PAN, CKC UW, DSH i dokumentalistek/dokumentalistów filmowych do pracy nad źródłami, umiejętność wykorzystania dokumentów osobistych takich jak listy, pamiętniki, dzienniki, blogi internetowe. Archiwum jest tu potraktowane jako materiał i narzędzie, dlatego ważna jest umiejętność obróbki tekstów archiwalnych. Celem jest wypracowanie metodologii pracy z archiwami w filmie dokumentalnym, a także katalogu dobrych praktyk w posługiwaniu się materiałami archiwalnymi, które mają doprowadzić do powstania dokumentu filmowego. Studia kładą nacisk na umiejętność korzystania z różnych archiwów i kreatywnego wykorzystanie znajdujących się tam materiałów. Bazą wyjściową są archiwa państwowe, ale również prywatne.

Chcemy nauczyć słuchaczki i słuchaczy opowieści filmowej, technik narracyjnych pozwalających opowiadać historie zebrane w Archiwum Kobiet i w innych archiwach językiem filmu dokumentalnego i fabularnego tak, aby realne osoby, których dzienniki, listy i inne egodokumenty stały się na powrót częścią naszej teraźniejszości. Zwracamy uwagę na biografie kobiet (i nie tylko), znanych i nieznanych, ale których życie wymaga dopełnienia przez nasze czasy. Studia oferują nie tylko wiedzę teoretyczną, praktyczną, ale też zaplanowane są jako wielka przygoda dla słuchaczek/słuchaczy, która może zmienić ich dotychczasowe życie.

Innowacyjność tego nauczania polega także na nowoczesnym rozumieniu archiwum i jego wykorzystaniu. W dobie smartfonów wszyscy bezustannie zapisujemy swoje życie. Każdy z nas ma w swoim telefonie pokaźne archiwum. Wszechobecność obrazów i ich funkcjonowanie w świecie zmienia podejście do archiwów, które stają się nowoczesnym sposobem zapisywania rzeczywistości. Nie są to tylko instytucje, kolekcje rodzinne, ale również platformy internetowe będące w centrum życia publicznego. W Szkole Historycznego Dokumentu Filmowego będziemy pokazywać sposoby łączenia różnych typów obrazów, wytwarzania znaczeń i łączenia tekstu z obrazami.