O studiach

Uczymy filmować małe, mniejsze, najmniejsze historie. Dotychczasowe tradycyjne ujęcie wielkiej narodowej historii nie spełnia oczekiwań naszych czasów i musi ustąpić innym opowieściom. Każda mała historia rzuca nowe światło na naszą przeszłość i teraźniejszość.  Losy osób nieznanych, zapomnianych, marginalizowanych czekają na wydobycie ich z mroków pamięci. 

Szkoła Historycznego Dokumentu Filmowego to studia podyplomowe organizowane przez Instytut Badań Literackich PAN w partnerstwie z Centrum Kompetencji Cyfrowych UW i Domem Spotkań z Historią.

Studia przygotowują do realizacji projektów filmowych i audiowizualnych w oparciu o materiały archiwalne z wykorzystaniem technik dokumentalnych, kreacyjnych, fotograficznych i innych. Uczymy zarówno pracy samodzielnej, jak i umiejętności przekształcania swojego pomysłu na utwór audiowizualny poprzez efektywne i twórcze kierowanie pracą specjalistów na planie filmowym. Archiwa traktujemy jako materiał i narzędzie w pracy nad filmem, dlatego ważnym elementem naszych studiów jest przygotowanie do pracy nad źródłami, w tym umiejętność wykorzystania dokumentów urzędowych oraz dokumentów osobistych takich jak listy, pamiętniki, dzienniki czy blogi internetowe. Uczymy nowoczesnego rozumienia historii, w której pamięć indywidualnych osób jest pośrednikiem między naszymi czasami a minionymi oraz technik narracyjnych pozwalających opowiadać historie zebrane w archiwach, dziennikach czy listach językiem nowoczesnego filmu dokumentalnego tak, aby stały się na powrót częścią teraźniejszości. I robimy to kompleksowo, od pomysłu do napisów końcowych.

W trakcie studiów słuchaczki i słuchacze nauczą się pracy z materiałami archiwalnymi, pisania scenariuszy, technik realizacji zdjęć, obsługi kamery, oświetlenia, rejestracji dźwięku oraz podstaw montażu, reżyserii i kierowania pracą na planie filmowym.

Studenci w ramach zajęć teoretycznych będą się uczyć

  • jak szukać w archiwach bohatera 
  • jak realizować film o bohaterze żyjącym, a jak o nieżyjącym
  • jak przeprowadzać wywiad, jak obserwację
  • jak budować narrację
  • jak wizualizować pomysły
  • jak planować proces realizacji filmu

Studenci w ramach zajęć praktycznych będą się uczyć m.in.

  • pracy na planie filmowym (samodzielnej oraz kierowania ekipą filmową)
  • obsługi kamery, urządzeń do rejestracji dźwięku, oświetlenia oraz programu montażowego
  • sposobów filmowania bohatera
  • sposobów rozmowy z bohaterem: wywiad, zwierzenie, dialog
  • obserwacji dokumentalnej bohatera
  • poszukiwania i konstruowania bohatera nieobecnego na podstawie wypowiedzi innych ludzi, listów, fotografii, archiwaliów audiowizualnych, dzienników
  • poszukiwania i konstruowania bohatera rekonstruowanego za pomocą montażu, inscenizacji, kreacji

Efektami pracy warsztatowej będą: wspólnie zrobiony przez studentów film pod kierunkiem Vity Drygas oraz indywidualne prace: filmy dokumentalne, utwory audiowizualne lub prezentacje fotograficzno-dźwiękowe tworzone pod kierunkiem prof. Marii Zmarz-Koczanowicz. 

Szkoła Historycznego Dokumentu Filmowego to studia dla osób zainteresowanych nowoczesnym połączeniem filmu dokumentalnego i archiwów, bez względu na posiadane doświadczenie filmowe i wykształcenie. Zapraszamy absolwentki/absolwentów wszystkich kierunków studiów, ale także osoby nie posiadające jeszcze absolutorium. W szczególności ofertę kierujemy do muzealników, animatorów i pracowników kultury, dziennikarzy, bibliotekarzy i filmowców, którzy na co dzień łączą nowoczesne multimedia z pracą nad archiwami lub chcą opowiedzieć obrazem jakąś historię, aby przywrócić ją współczesności.